tisdag 7 juli 2009

Människoöden

När man sitter och letar efter anfäder, träffar man på många olika öden.Satt och letade efter min mormorsfar, han var svår att hitta, satte mig och sökte runt i husförhörslängderna. Till slut hittade jag Margareta Ersdotter i Västtjärn som fött ett gossebarn Jon Erik Lind Oä. Är det kört nu, hur ska jag hitta fadern? Hade tur hittade fadern i Husförslängden. Varför de inte var gifta troliga orsaken hon var inte myndig. Jon Erik Lind var son till en soldat Jonas Lind.
Jon Erik träffade den 9 år yngre Selma Gistvik vars föräldrar kom från Österbotten. De fick 8 barn, men det var inte bara dans på rosor.
20 år gammal får hon sonen Erik Johan 1894 11 02. 1895 11 11 föder hon tvillingarna Märta Sofia och Nils Alfred. Det tragiska är att Erik Johan dör 1896 0303 och Märta Sofia 1896 06 11.
Vilket tungt öde, samtidigt följde jag hennes föräldrar och 1894 04 30 dör deras dotter Tekla Josefina26 år gammal i TBC. Hon var gift med Edvard Sundberg de hade en dotter Elin Maria 1894 02 09 hon dog när hon var 6 mån 10 dagar gammal. Det står lunginflamation, men jag misstänker att det var nog TBC.
Vilka tragiska öden man kan hitta, mina tankar har vandrat mycket omkring deras livsöden, mediciner mot TBC fanns inte kunskap om hur man skulle skydda sig mot smitta, Dåliga dragiga bostäder, trångbodhet var grogrunden för sjukdomar.
Trots dåliga odds från början levde hon ett långt liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar