torsdag 24 juni 2010

Invasion

Här öppnar man sitt hem för vuxna självgående barnbarn.Vad jag inte visste är att han är ett pedistalbarn. Det betyder att all mark framför honom ska vara röjd. Ta ansvar, hålla rent och snyggt omkring sig existerar inte.
Städa innebär att de där kläderna han inte orkat att lägga in i byrån de bär man ut i tvättkorgen, då har man löst det problemet. När det är dags att byta sängkläder, men det behöver man väl inte göra så ofta. Trots hudproblem med eksem och klåda som man bara smörjer på vid extrem klåda och irritation, att en kur med kortisonsalva innebär att när det slutat klia och det läkt så ska man smörja minst tiodagar till. Han smörjer högst två tre dagar och så är det bra, att han sen är så snål på salvan att det knappt täcker hela ytan som är angripen.
Jag får sitta och tugga om, nu är det dags att byta sänglinne, annars blir det, tre till fyra månader mellan bytena, hans säng luktar underbart.
I April någon gång så byte han utan att jag sa till, han städade ur rummet på gammalt skräp, alltså pizzakartonger Hamburgerlådor och Kebablådor. Dessa lådor innehöll även matrester. Mattallrikar glas bestick sparar han i rummet, det kan vara disk och matrester för en vecka.
Efter ett par veckor så var det samma procedur, jag trodde det var ett steg framåt i mognad att man måste ta tag och städa.
Samtidigt hittade jag odjur i min säng, som jag plockade,sprayade sängen på sidorna och under.Ibland var det inga baggar ibland var det mer. Min tanke gick helt naturligt till madrassen vi hade inlånt när Roger fick ryggstödet för att han skulle kunna hissa sängen upp och ner. Efter ett tag hittade jag baggarna där mitt stora träskärbräda står, det blev radar och rengörning. hittade dem i potatislådan under diskbänken. Höll på att få krupp.Jag hade inte en tanke på att orsaken fanns hos Rickard.
Syrran kom och hälsade på, vi jagade baggar, vi tömde speceriskåpen, vi började med det i underskåpet under micron. Jösses en påse hade gått sönder och där fanns det baggar, de kryllade i mjölet vi tömde i stort sätt allt som var öppnat, dammsög och sprayade radar och torkade senare ur skåpet.
Vi tog speceriskåpet över kylskåpet också, kastade gamla förpackningar och gjorde rent hus. Allt jag öppnar lägger jag i täta burkar. Kastade gamla brödskrinet i trä och köpte ett i rostfritt som verkligen sluter tätt med gummilister på insidan.
Har pratat ett antal gånger med Herrn, hur viktigt det är att se till att locket sitter på burkarna och att man fäller ner luckan på brödskrinet. Lika viktigt att han diskar stekpannan efter sig den kan stå på spisen i flera dagar innan han sköljer ur den för han ska steka lite mat.
Torka av spis bänkytor man använt är väldigt svårt, det har även hemtjänstpersonalen svårt för. Där ligger brödsmulor fettkladd och mjölkspill kvar. Torkar de upp mjölkspill så sköljer de aldrig ur trasan, bara klagar på att den luktar illa. Jag förklarar varför, men se de sköljer alltid ur trasan efter sig. Jag ler, för jag har iakttagit dem och vet svaret.

2 kommentarer:

  1. Man skulle nästan kunnat tro att han fortfarande är tonåring.....:-)

    Vi fick mjölbaggar för något år sedan. Förmodligen kom de från butiken. Har senare fått höra att det är lätt att det blir mjölbagg i de ekologiska mjölerna. I alla fall så var jag då i kontakt med Anticimex för råd. Där talade hon om att man kan faktiskt frysa vissa saker för då dör baggarna. Jag frös t ex brödkorgsdukarna efter att jag tvättat dem för att vara på den säkra sidan. Nu hade vi tur och fick de bara i ett skåp. Vi hittade dem i tid så de hann inte sprida sig så mycket.

    R har ju kunnat fått hjälpa till med att få bort baggarna som avskräckande exempel....:-)

    SvaraRadera
  2. Du har rätt om att han är som en tonåring. Jag är sur för att han inte tala om, att han fått besök, det hjälper inte bara att städa. Det gäller att svälta ut dem. Jag har ju mjöl gryn socker m.m i täta burkar. Det gäller ju att sätta på locken också.
    De tål varken värme eller kyla + 50º sen en bit under nollstrecket.Har varit noga med så´nt sen morsan fick mjölbaggar för att grannen spara på gamla potatissäckar i jute

    SvaraRadera