fredag 4 september 2009

Potatis

Vår svenska potatis som jag tycker vi ska vara rädda om, men vad sysslar potatisgrossiterna med. Varför ska de tvätta all potatis innan de körs till affären? Vad behansdlas de med för något? de ser ut som de vore vaxade. Var är all potatis som är störe än små ägg, beställde potatis 5 kilo från mataffären, det var ju bara småpotatis. Har man besvär med händerna värk och svullna fingrar är det ett helsike att skala dem för hand. Kör jag dem i potatisskalaren så är det vissa som skalet sitter så hårt att det är knappt att man kan skära av det.
Säg inte att jag ska koka dem med skalen på, det blir ju grispotatis, inte goda, och hur mycket giftrester har jag då kokat in i potatisen. Förstår om ungdomen väljer pasta ris bulgur eller något annat när potatisen är så bedrövlig. Av 10 potatisar är minst 2-3 st gröna för att de legat för ljust, och har då också förlorat både smak utseende. De innehåller solanin, som är ett farligt gift som inte förstörs vid kokning. Det är de där som har blivit grönfärgade.
Potatisen är vår förnämsta födoämne och har även fått framsteg i U- länderna därför att de ger mycket ,för liten insats.
Fram för potatis som är närodlad och så ekologiskt odlad som det är möjligt Sluta tvätta potatisen innan den kommer till butikerna. Jag är trött på möglig halvrutten potatis.

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad de gör för att få de så där blanka. Men jag tycker ändå det är bättre än det var för några år sedan när de tvättade potatisarna och sedan "mullade" dem, alltså rullade dem i jord för att de skulle se nyplockade ut. De ruttnade på en gång. Att de blir gröna är för att de förvarats för ljust. Man ser det hela tiden i affärerna att det slarvas med den hanteringen. Jag har ju jobbat med frukt och grönt i så många år och är t o m utbildad i det så jag vet hur noga man måste hantera alla grönsaker. Håller med dig om att vi borde äta mer närodlat. Tyvärr så innebär det ju oftast att det blir rejält mycket dyrare.

    SvaraRadera
  2. Med närodlat så mena jag inte lokalt odlat utan odlat i europa,Jag såg i Illustrerad vetenskap tror det var i England där forskare och studenter försöker att odla i höghus. Det blir billigare att få fram produkterna för det gick åt mindre energi ocg det gick åt mindre gödning det gick även åt mindre vatten för det var exakt uträknat hur mycket varje gröda behövde och det skulle vara framtiden att ha dessa växtodlingar i städer för när de bygger på höjden går det åt mindre mark och så blev frakterna minimala jag tyckte det lät toppen

    SvaraRadera
  3. Det låter ju himla intressant.

    SvaraRadera
  4. Hej Biggan!
    Vi får bilda en förening "Potatisens Vänner".
    Jag håller med dig allt vad du skriver.
    Nu på hösten har vi varje lördag något som heter Bondens Marknad. Vi köper potatis där av en potatisodlare bara några mil härifrån.
    I lördags hade han King Edvard och jag var salig.
    Vi älskar potatis i alla dess former.
    Jag har läst din blogg en tid och det är intressant det du skriver. Jag återkommer./Viola

    SvaraRadera